Kupujemy nowe mieszkanie – wydawać by się mogło, że skoro wszystko jest nowe, to nie będziemy mieć żadnych problemów. Niestety nie zawsze tak jest. Co więcej – dość często trudno nam skutecznie wyegzekwować od dewelopera uznanie usterki i naprawienie jej. Co zatem należy wiedzieć, aby nie zostać oszukanym?
Rękojmia – jak długo działa i na jakich zasadach?
Przede wszystkim każdy z nas musi być świadomy, że kupując mieszkanie od dewelopera, automatycznie dostajemy także rękojmię na okres 5 lat. Co więcej – obejmuje ona nie tylko sam lokal, lecz także elewację, dach, śmietnik, schody, dojazd, bramy, oświetlenie i wszystko, co się wiąże z naszym mieszkaniem.
Następnie warto wiedzieć, że 5 lat liczone jest od momentu podpisania aktu przenoszącego własność, nie zaś od momentu przejścia lokalu w posiadanie. Co więcej – należy pamiętać, że nawet jeśli nam już upłynął ten czas, to być może naszemu sąsiadowi nie. Warto wówczas skorzystać z jego rękojmi.
Rodzaje usterek
Zanim jednak zabierzemy się za egzekwowanie warunków rękojmi, warto najpierw dowiedzieć się, jakie w ogóle wyróżniamy rodzaje usterek. Otóż usterki dzielone są na dwie grupy. Pierwsza z nich obejmuje wady istotne, czyli takie, które uniemożliwiają korzystanie z lokalu. Druga grupa zaś to wady nieistotne, czuli takie, które ani nie uniemożliwiają korzystania a lokalu, ani też nie ograniczają jego cech funkcjonalnych i nie obniżają jego wartości rynkowej.
Jak zgłosić usterkę?
Przede wszystkim – jak najszybciej. Maksymalny termin to 3 miesiące. Wiadomość wysyłamy deweloperowi w ustalony wcześniej sposób. On z kolei ma 14 dni, aby ustosunkować się do złożonego wniosku. Warto wiedzieć, że jeśli zatwierdzi on usterkę, ma obowiązek naprawić ją nie później niż w terminie 14 dni. Co więcej – na czas naprawy bieg rękojmi jest zatrzymywany!